21.2.06

D'Eivissa a Samarcanda

En el viatge de Cadis fins a Samarcanda, Ruy González de Clavijo i els seus acompanyants, ambaixadors d'Enric III de Castella, recalaren a Eivissa i passaren a prop de Formentera, Mallorca i Cabrera. Aquesta és la descripció que González de Clavijo fa d'Eivissa l'any 1404:
Esta dicha Ibiça es una isla pequeña, en que ha cinco leguas en luengo e tres en ancho. E el día que y llegaron, los dichos embaxadores tomaron tierra, e el governador que y estava por el Rey de Aragón mandóles dar posada en que estoviesen, e envióles omnes e bestias en que viniesen a la villa.
E la dicha isla es todo lo más d'ella montañas altas, de montes baxos e pinares. E la villa está poblada en un otero alto que está junto con el mar, e tiene tres cercas, e entre cada cerca mora gente; e tiene un castillo en lo más alto de la villa faza la mar, e tiene altas torres e cerca sobre sí; e la iglesia de la villa está a par del castillo, e tiene una torre alta que se contiene con el dicho castillo, de partes de fuera, está una cerca sola.
En esta isla a unas salinas en que ha mucha sal, que se faze ella misma cada año del agua de la mar que entra allí. Estas salinas son de gran (rendición), ca de cada año vienen allí muchas naves de Levante a cargar de sal.
En la cerca de la villa, ha una torre en que están fechas unas casas que llaman la torre de Abicena, e dizen que d'esta isla fue natural Abicena. E en la cerca e torres d'ella están pedradas de ingenios que'l rey don Pedro fizo lançar cuando la tovo cercada (de Ruy González de Clavijo, Embajada a Tamorlán, edició de Francisco López de Estrada, Madrid: Castalia, 1999, p. 84).
Només que ara l'illa d'Eivissa ja no és tota de «montañas altas, de montes baxos e pinares». Per què? Per la raó de sempre, llegiu-ho a El País de diumenge passat i mirau-ho al Telenotícies. Avui hi ha hagut violència entorn de les obres: llegiu-ho i escoltau-ho a la Cadena Ser.